neděle 21. července 2019

Moje prázdniny u babičky

... a dědy, v Radlicích č.p. 2 ...
Jako malá jsem každé prázdniny jezdívala k babičce a dědovi na ves. 
Stejně tak i moji sourozenci, bratránci a sestřenice a museli jsme se postupně vystřídat.
Když se dnes sejdeme, moc rádi na tyto prázdniny vzpomínáme.
Byl to celkem pracovní týden, chodili jsem sbírat jahody, maliny, rybíz, 
sušila se sena, večer se šlo na trávu králíkům. 
Přes den jsme (my děti) obíraly od klíčků brambory vynesené z lochu pro dobytek, 
chodily jsme do stodoly sbírat vajíčka, občas jsem přinesla i podkladek.
Všichni jsme pomáhali babičce s vařením třeba třešňových kynutých knedlíků,
také jsme pekli bramborové nebo moučné placky na tálu, 
ale naší nejdůležitější prací bylo mytí nádobí. Dělávala jsem si pomocí sítka 
a jaru dřez plný bublinek. Když jsme se šli s tetami odpoledne vykoupat k rybníku, 
děda na nás po pár minutách od vrat stodoly volal, že práce nepočká, 
a tak jsme se museli vrátit.
Pokud jsme se večer chtěli vykoupat ve vaně, muselo se zatopit v kamnech, 
aby se ohřála voda v bojleru. Uléhali jsme k babičce do postele do natřepaných 
(v zimě studených) duchen a ráno se probouzeli s peřinou plnou peří v nohách.
U rybníku před domem měly každý večer žáby svůj koncert.
Čím jsme byli starší, tím víc se modernizovalo 
a časem se třeba voda už ohřívala v bojleru na elektriku. 
A také jsme přestali spát u bábí v posteli a zabydleli jsme se v pokoji po tetě.
Přesto, že jsme museli hodně pomáhat, byly to 
nezapomenutelné prázdniny. 

Když babička s dědou umřeli, statek se prodal
a v současnosti patří Holanďanům, kteří ho opravují a využívají k rekreaci.
Loni v létě jsem se zde byla podívat a ani jsem vám toto místo nestihla ukázat.
Díky Hance z Podkrkonoší (blog Baví mne to), která mi v komentáři u minulého příspěvku prázdniny u babičky připomněla, vše napravuji.
Tak jestli chcete, pojďte se na místo mého dětství podívat se mnou.


U domečků vlevo i vpravo bývaly předzahrádky.





Za humny.


Dírou ve vratech.






  Na fotce níže:
 vlevo stodola, vpravo bývalá slepičárna.
Koupat jsem se chodily k tomuto rybníku.




Fotku jsem pořídila vložením foťáku pod vrata.


Dříve tu bývala veranda.
Tyto 4 fotky jsem dnes znovu nafotila, jen pro porovnání. 
Jsou na nich naše děti.


Vejminek.
Patřil mojí tetě a občas jsme sem jezdívali i s našimi dětmi 
na víkend, na posvícení nebo na Silvestra.





 Doba se mění, 
ale vzpomínky naštěstí zůstávají. A že je na co vzpomínat.
Stále se mi vybavují další a další okamžiky, 
ale to by bylo ještě na pár kapitol.
 A jak jste trávily prázdniny vy, když jste byly malé?

Mějte krásnou neděli a prima léto.
Dáša F.

PS: Ještě přidám pár fotek slepičárny, kde babička jednu dobu pracovala
a občas mne brávala s sebou. Tam bylo tenkrát kuřat.  
A těch vajíček, skládala se na plata a ta do kovových beden. :o)



Podobnou slepičárnu můžete vidět v Chalupářích.
                                        

A ještě jedna zajímavost pro ty, co dočetli až sem.
V 19. století byl na tomto statku, který později koupil náš děda s bábí,  
zavražděn statkář Macek, více se dočtete zde.
Já jsem toto třeba vůbec nevěděla.


19 komentářů:

  1. Dáši, krásné vzpomínky máš.
    Tady prázdniny by chtěla prožít asi spousta lidí. Majitelé i doba se mění, ale hlas tvého dědy ti určitě zněl v uších dlouho.
    Moje prázdniny byly každoročně spjaty s řekou a chatou v tichu pod skalami...a po letech jsem se k tomu vrátila, to člověk prostě nezapomene...

    OdpovědětVymazat
  2. Dášenko, zatím o svých prázdninách pomlčím, ale k tomuto domu/statku se ráda vyjádřím: tohle by chtěl každý, vypadá to, že je to klasika v Jižních Čechách!
    A ten rybník před okny. Sen.
    Úžasné místo. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem už u Tvého minulého příspěvku něco o mých prázdninách u babičky napsala. Ano u babičky. Dědy jsem já nepoznala. Ten z mamčiny strany zemřel když mojí mamce byly 4 roky a druhý zemřel když mi bylo asi půl roku. Obě babičky byly fajn, ale u té od mamky jsem byla víc zvyklá, takže mám víc vzpomínek.
    Hezký zbytek neděle!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Dáši, i já sem jezdívala k babičce a dědovi. Též mám krásné vzpomínky, u babi s dědou to bylo jiné, hezčí než ve městě. V rybníčku děda měl kapříky, na koupání se chodilo za humna, při příjezdu jsme dostali svačinu, rozdělila se práce a já vařila dědovu zamilovanou bramborovou polévku. Vždy nám tam bylo dobře.
    Dáši, vzpomínám s láskou na babi a dědu, kteří již nežijí. Božka.

    OdpovědětVymazat
  5. Dáši, moc děkuji za krásné vzpomínky - parádní prázdniny! Měla jsem podobné, taky jsem jezdila k babi a dědovi na vesnici. Trocha práce dětem rozhodně neublíží, každé léto vzpomínám, jak jsem si i na gymplu vydělávala na nějakou parádu trháním rybízu do výkupu :o). Podobné prázdniny dopřála mamka a táta našim dětem na chatě, za což jsem opravdu vděčná.
    Moc tě zdravím a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Dáši, mám úplně stejné vzpomínky na babičku a dědu, moje maminka pocházela z 11 dětí, takže bratranců a sestřenic se na prázdniny vystřídalo opravdu hodně,koupání v plechové vaně...záchod na dvorku..to bylo strachu jít v noci na malou...a tráva pro králíky to byl zážitek.... jak nás děda vezl ve vozíku...máchání prádla v potoce..a plný pekáč buchet...slepičí polévka a domácí nudle...měj se hezky Sv.

    OdpovědětVymazat
  7. My bydleli s babičkou a druhá byla v sousední vesnici, takže jsme trávili léto doma nebo na táboře ;) Jinak jsem z vesnice, takže ohromná zahrada, pole, nějaká ta slepice, králíci, ... pořád bylo co dělat. Topilo se uhlím a voda byla ze studny. Dobrodrůžo nejen o prázdninách. Syn si někdy myslí, že jsem vyrůstala ve středověku ;)
    Krásný večer.
    Ilona

    OdpovědětVymazat
  8. Teda to je nádhera, vzpomínky na dětství miluji! Já si byla zavzpomínat minulý víkend :-) Prostě to k létu tak nějak patří, H.

    OdpovědětVymazat
  9. Dášo, tvůj statek z dětství hodně připomíná naši chalupu :-) (on ten tvůj taky neleží daleko - Dačicko zas od Pelhřimovska tak daleko není). Já tam - na Vysočinu jezdívala i jako holka k babičce, jen o chalupu vedle té naší současné. Byli jsme s bráchou, bratrance a sestřenicí taková tlupa, co se taky chodila koupat k rybníku, s dědou na trávu pro králíky, s babičkou na borůvky a svorně jsme se "zašívali" ve stodole, kde jsme prolézali všechny kouty, skákali do slámy a stavěli si tam skrýše... Takže já se vlastně pořád vracím - jen kousek vedle ...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  10. Dáši,
    krásne fotky a ešte krajšie spomienky... tie zostanú veru navždy.
    A pomáhanie muselo byť, malo to svoje čaro, ale i hundranie :-)
    Aj ja mám pekné spomienkyna prázdniny u babky a dedka.
    Pekné leto,
    A.

    OdpovědětVymazat
  11. Dáši, to je krásné vzpomínání a nádherné fotky. Díky za reportáž a měj hezký nový týden.

    OdpovědětVymazat
  12. Dášo,to je kouzelný příspěvek a vrátil mě do mého dětství a do prázdnin,které jsem si užívala se sestrou u babičky a dědy sester na vesnici.Babičky bydlely v okolí Turnova,tam jsme byly také často,ale u tet jsme byly část prázdnin.Dědovy sestry byly svobodné a žily v krásné chaloupce u potoka.Byly na nás přísné,zrovna tak i babičky sestra,ta neměla děti,byla ráda,když jsme tam byly,říkala nám chaso.Pomáhaly jsme při všech pracích.Mám tolik zážitků,podobných tvým.Velké díky,nádherný příspěvek,fotky,všechno.Měj hezké dny Jitka

    OdpovědětVymazat
  13. Dáška, pripomenula si mi prázdniny môjho detstva ... ale že presne ... :) Tiež sme sa u babičky stretávali všetci bratranci, sesternice ... bolo nás hodne ... rovnako sme museli pomáhať v záhrade, starať sa o králiky ... a večer kúpanie v potoku ... Žiaľ, tie miesta už neexistujú ... z domu je honosná rešteurácia, zo záhrady parkovisko a vonkajšie sedenie ... ale nevadí ... spomienky ostali hlboko v srdiečku ... Dáška ... krásne fotočky ... maj pekné leto ... L.

    OdpovědětVymazat
  14. Dáši, máš krásné vzpomínky na letní prázdniny. My( já a sestřenka, nebo s rodičema)jsme jezdili do Ústí nad Labem k babičině sestře. Teda přesně bydlela v Brné nad Labem. Dům byl po němcích a byl ve stráni. člověk než se tam vyškrábal,to byl mazec, ale to k tomu prostě patřilo. Dům byl velký a stál ve stráni, kde rostla spousta mateřídoušky( vždy když si čuchnu k mateřídoušce, jsem zase v Brný), pod strání teklo Labe( stále teče) a na obou stranách vedla( stále vede) trať. NA obouch stranách vede také silnice. A vždycky jsme se s našima vyhrabali na stráň a vybrali si barvu auta a počítali kolikrát to barevné auto projelo.Nikam jinam jsme moc nejezdili.Babičku jsem měla ve městě a druhá už nežila. Ale,jak jsem psala. K mému létu patří mateřídouška a jakmile k ní přivoním, jsem v ústí na stráni.
    Tak krásné letní dny!!!
    Danča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dančo, děkuji za komentář, alespoň mohu reagovat přímo Tobě. Ke každému Tvému příspěvku jsem poslala komentář, ale vždy se objeví, že bude viditelný, až po schválení. Psala jsem ti už z Chorvatska. Možná Ti komentáře píší i jiní, ale pokud je neschválíš, nejsou vidět. To jsi dříve neměla, tak koukni do nastavení, co máš jinak. :o) Myslím si, že na štěňátka Ti mohlo psát víc lidiček. :o)
      K poslednímu příspěvku jsem ještě nepsala. Přeji všem mrňatům, ať se mají u nových páníčků dobře. Pa D.

      Vymazat
  15. Mám úplně stejné vzpomínky, pruhovaná peřina a ráno všechno peří dole, brambory s tvarohem, kucmoch, bramborové placky na plotně, švestkové buchty, kdákání slepic pod oknem, děda nám četl "kocoura Mikeše", večer byl Hajaja z rádia, koupání v plechové vaně v kuchyni, krmení králíků, sekání trávy, vůně staré půdy, záchod na dvoře, tajemná zahrada s vysokou trávou... Všechno je to dávno pryč, děda s babičkou i to dětství. Ale bylo to krásné. Lenka

    OdpovědětVymazat
  16. To je krása....muselo to tam být pro dítě naprosto kouzelné...i když možná to oceníme až v dospělosti- tu krásu.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
  17. Dáši, krásná a kouzelná vzpomínka na časy, které se už nikdy nevrátí. Mám podobné vzpomínky. Moc hezká fotka s porovnání se současným stavem statku. Přeji ti krásné léto. Iva

    OdpovědětVymazat
  18. Dáši!!
    Moc hezký příspěvek- nádhera- jak se ti to krásně povedlo zdokumentovat...no a ty vzpomínky, viď?♥
    Měj se moc hezky Jarka

    OdpovědětVymazat