čtvrtek 11. června 2020

Unikátní prohlídka

... historických krovů ...
kostela sv. Jakuba v Jihlavě.
Zahájena byla v úterý 9.6.2020. 
Ten den proběhla i reportáž v televizi s pozvánkou veřejnosti na prohlídky.
Při mém štěstí jsem zjistila, že ve středu do Jihlavy jedu. 
Tak jsem si řekla, že pokud vše dobře půjde, zkusím se do kostela podívat.
Dařilo se a tak jsem si vyšetřila chvilku 
a odpoledne jsem stála (zmoklá jako sl...) před kostelem.
Jenže, ...  prohlídka je pro skupiny min. 5 zájemců a já byla sama.
Prý, když chvíli počkám jestli se někdo nepřidá ...,
tak jsem čekala a mezitím jsem se zmínila odkud jsem přijela 
a bylo mi řečeno, že když jedu z takové dálky, tak mne na prohlídku vezmou i samotnou.
Dostala jsem dva průvodce, kteří se vzájemně doplňovali a pilovali nový okruh.
Během prohlídky kostela se k nám přidal ještě jeden pán 
a tak jsme obdivovali, poslouchali a vyptávali se na spoustu zajímavostí ve dvou.
A že bylo na co se dívat. 
Opravdu, chvála mistrům tesařům, ať už těm z dob minulých, 
tak i těm současným. Odvedli úžasný kus práce.
Smekám.


Světlé dřevo je nové, to tmavší je původní.



Původní vazba z roku 1539.


Raritou je i žebřík vysoký 13,7 metrů.
Obě strany jsou z jedné kulatiny, bez napojování.



Dřevěné kolíky zajišťující spoje.


Zde je vidět výměna starého kusu trámu za kus nový.







Původní pálené "Bobrovky" jsou z roku 1904, glazované jen do dvou třetin.


Tyto níže jsou nové a glazované celé.
Bylo zapotřebí jich vyrobit 82 tisíc ks, což společnost Wienerberger -Tondach 
ze Slovinska prý zvládla za tři směny.


Vstup do podkroví.


Cestou k autu stále pršelo a mne ani nenapadlo vyfotit samotnou, 
zrekonstruovanou střechu. Tak se na ni musíte přijet podívat sami. 


Tuto prohlídku, o které jsem se dozvěděla úplnou náhodou, 
mohu vřele doporučit.

Mějte krásné dny, 
o víkendu nás už konečně zahřeje sluníčko.
Dáša F.

PS: Na svých cestách jsem potkala ještě jednu zajímavou stavbu 
a to zastávku v Němčovicích, okres Rokycany. Tu vám musím také ukázat.


 





23 komentářů:

  1. Dáši, o tom krovu kostela jsem slyšela a viděla reportáž v telce, a ty jsi borec, že ses tam hned podívala.
    Ohledně domečku - v tomsamém jsme s druhou babičkou a vnučkami bydlely tři dny v Pohádkové vesničce na Vysočině, kam nás babička Květa pozvala!!!
    Dokonce naše holčiny dostaly takové oblečky Špagetky a toho druhého ( nemohu si vzpomenout ). To vidím poprvé, že má někde kopii.
    Hezký pozdrav na Českobudějovicko. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné krovy, o tom jsem nevěděla, určitě to byl skvělý zážitek.
    A zastávka je opravdu nezvyklá ;)
    Krásný večer.

    OdpovědětVymazat
  3. Dášo, to je neuvěřitelná, filigránská práce. Z toho žebříku mě málem kleplo, to bych nedala.
    U Křemílků to vypadá náramně, paráda, že si lidi dovedou pořád hrát a dělat radost.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  4. Dášo, reportáž v televizi jsem viděla, ale to, že byla i veřejná prohlídky mi nějak uniklo. Nevím, jestli bych se šla podívat, já do výšek lezu nerada. Na věži sv. Jakuba jsem byla jako dítě, od té doby už ne. Obdivuji práci tesařů,je to krásná práce. Teď jsem se dívala a prohlídky krovů se budou konat až do konce srpna letošního roku, tak bychom se s mužem mohli jít podívat. Snad bych tam vyšplhala.

    OdpovědětVymazat
  5. krásné, mám ráda vůni dřeva,Sv.

    OdpovědětVymazat
  6. Teda, Dášo, ty jsi borec. Pokaždé se těším na tvé reportáže. Jihlava je naše krajské město, ale moc ho nemusíme. Vždycky jsme byli Jihomoravský kraj, a tak ten vztah je trochu komplikovaný. Nikdy se mi tam nezdálo nic zajímavého, a ty teď vytáhneš tohle. No, uvidíme.

    OdpovědětVymazat
  7. A ta pařezová chaloupka mi připomíná "http://www.pohadkova-vesnicka.cz/ . Je to na výlet s dětmi, které se ale nebojí.
    Jiřina Bohdalová mě před lety zklamala velmi, když jsme s dětmi jeli na ni do "daleké Prahy", a ukázalo se, že nemá ráda děti. Byl to dost divný zážitek.

    OdpovědětVymazat
  8. Dášo, zajímavá fotoreportáž. A tak zastávka je skvělá :)

    OdpovědětVymazat
  9. Dáši, to je něco úžasného. Já jsem takto obdivovsla půdní prostory Šluknovského zámku a to zdaleka nebyly tak dokonalé a tesařsky složité krovy. To je opravdu nádhera. Pařezová chaloupka s Křemílkem a Vochomůrkou...to musí být ráj pro děti. Ty pohádky měli naši kluci nejraději...Preji Ti krásné dny a těším se na další fotografie a články. J.

    OdpovědětVymazat
  10. Dášo, moc zajímavá reportáž. A také krásné foto. Mnohokrát jsem Jihlavou projížděla, ani jsem nevěděla , že je tam takový unikát. M.

    OdpovědětVymazat
  11. Dášo, už se mi párkrát poštěstilo a měla jsem průvodce sama pro sebe, ale s tebou hráli přesilovku - pecka!
    Krov je skutečně nádherný, musí to být podívaná!
    A ta pařezová chaloupka... kdo by jí nemiloval.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  12. Dáši, díky za tu krásu. Měj pěkný pátek.

    OdpovědětVymazat
  13. Tak to sis tedy užila moc zajímavou a nádhernou prohlídku a mít sama pro sebe dva průvodce, to se hned tak nepodaří. Krásně jsi to nafotila, takže jsem jakoby chodila vedle Tebe.
    A chaloupka pařezová je boží !!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. Krovy jsou úžasné,nikdy jsem nic podobného neviděla.A tu úžasnou zastávku,jako chaloupku taky ne.
    Měj hezký víkend Dášo

    OdpovědětVymazat
  15. Fíha, tak to je naozaj veľmi zaujímavé! Ty si toho už toľko videla a pochodila, Dáši!!!To je super! Mnohí nepoznajú vôbec česko ani Slovensko, hlavne že vo svete boli :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Fascinujeme mne, že se dřív odváděla tak kvalitní práce, která vydržela, potěšila a hlavně, nebyl to aušus jako cokoliv, co se dnes udělá. Sehnat i tak šikovného pana tesaře je sen.
    Když slýchám stížnosti na třeba rok starou střechu, nedivím se, že je dnes řemeslo na vymření.
    A pohádky z mechu a kapradí, mám tu Sofinku, zítra si je pusítme.
    Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  17. Tak to jsi mě tedy Dášou dostala...Jakub je můj srdvovy kostel. Myslim, že je jasné, jaký výlet si k němu udělám. Děkuji moc za tip...Šťastné cesty.

    OdpovědětVymazat
  18. Marcela Nordic Passion13. června 2020 v 10:15

    Dášo, opět jsi důkazem, že u nás je prostě krásně a spousta zajímavých míst k vidění. Krásná reportáž. M.

    OdpovědětVymazat
  19. Zajímavé...tolik krásných budov a míst tu máme.
    Hezký víkend. Eva

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj Dášo,
    to se ti tedy povedlo navštívit velmi unikátní místo. Soukromou prohlídku s dvěma průvodci bych si také nechala líbit:-) Už se moc těším, až mi začne dovolená a budu moci vyrazit někam na výlet.
    Hanka z ciculka.cz - zvu tě k mně, právě tam probíhá soutěž:-)

    OdpovědětVymazat
  21. Dáši to je opravdová nádhera - napsala bych oslava mistrů tesařů a jejich umu.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  22. Dášo, koukám, že ty si ty své daleké pracovní cesty umíš užít!U nás je tolik míst, o kterých člověk neví nebo narazí náhodou a je překvapen. Jako tato výstava krovů, nenapadlo by mě, že taková výstava existuje!A na tvých fotkách mě velmi zaujala. Díky Ti, že se s námi o ně dělíš.Tak šťastné cesty i návraty!

    OdpovědětVymazat
  23. Dobrý den, vaše "REPORTÁŽ" o jihlavském krovu nás s manželem přesvědčila k víkendu v Jihlavě. Bohužel nám nepřálo počasí na venkovní aktivity, ale i tak jsme si to užili.
    Na pokladně kostela Sv. Kříže jsem Vám udělala reklamu, že jsme zde jen díky Vašemu blogu. Tak snad Vám třeba příště dají vstup zdarma. Moc děkujeme, bylo to fajn.
    PS: Jste první blog a vlastně první vše online, kam píši nějakou zpětnou reakci.

    Krásné dny plné zážitků přeje Eva z Klatov

    OdpovědětVymazat